vrijdag 24 september 2010

Waar zit uw neurotisch kantje?

Tegenwoordig ben ik vaak met 'denkpuzzels' bezig. Dat heeft natuurlijk veel te maken met mijn treinreizen en de sudoku's die in de metro staan. Om de twee dagen maar en dus moest ik iets anders zoeken voor de overige dagen, want kruiswoordraadsels vind ik dan weer minder leuk. Ik betrap mezelf telkens op spieken bij die dingen...

Enkele dagen terug vond ik een stukje krant dat iemand achtergelaten had met allerlei brainteasers op, waaronder 'binaire puzzels'. Eigenlijk zoiets als sudoku's, maar je mag enkel 0-en en 1-en invullen. Daar moest je af en toe goed bij nadenken, wat het des te leuker maakte om het uiteindelijk te vinden. Ondertussen heb ik alle puzzels gemaakt, maar ééntje krijg ik niet volledig rond. Er blijven vier lege vakjes en volgens mij zijn er twee mogelijkheden. En daar zit het probleem...
Want volgens de instructie is er telkens maar één mogelijke oplossing. Dat wil dus zeggen dat ik ofwel een fout gevonden heb, ofwel een fout gemaakt heb... Mijn trots gaat voor het eerste, maar mijn logisch verstand houdt het bij optie twee. Vreselijk vind ik dat! En dus kan ik dat verdomde stuk krant niet weggooien... Ik heb het zelfs geprobeerd, maar mijn mechanisme werkt zichzelf dan tegen. Hoe dat dan gaat? Neem maar eens mee de trein, dan zie je het vanzelf.

Ik heb dus geen keuze en zal die verrekte puzzel opnieuw moeten maken. Een mens zit toch vreemd in elkaar, niet? Want geef toe, er is toch niemand zonder zo'n neurotisch trekje? Gelukkig maar eigenlijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten