dinsdag 28 december 2010

Af en toe... Geeuw!

Ken je dat? Te laat gaan slapen en dan de fout maken om op de klok te kijken en te tellen hoeveel uren je nog kan slapen? En je weet dat... Je weet dat je dat niet moet doen en toch tel je. En altijd kom je uit op veel te weinig uren. Vervolgens probeer je zó hard om meteen in slaap te vallen, dat je nog minstens 20 minuten wakker ligt…

Waarom doen mensen zo’n dingen? Dingen waarvan ze weten dat ze het beter niet kunnen doen. Langs de andere kant, is het soms net leuk om dingen te doen waarvan je weet dat je ze beter niet kan doen. Dingen die je, verstandelijk gezien tenminste, beter niet kan doen… Het is bv. slimmer om op tijd in je bed te liggen als je de volgende ochtend om half zeven op moet, maar het is veel leuker om een leuke avond te hebben en niet op de klok te kijken. Gisteren heb ik mijn verstand genegeerd en voor dat laatste gekozen en ik heb er geen spijt van.

Ok, misschien had ik er vanmorgen wel even stiekem een beetje spijt van, want het leek alsof iemand voor de grap mijn wekker gewoon liet aflopen toen ik net vijf minuten sliep... En dan pikt het!
Maar... leuke babbels, samen een filmpje kijken over een gekke oma, wat spelen met m’n petekind en in de lach schieten als hij zijn volledige hoofd in zijn bordje met wortelpuree steekt omdat het niet snel genoeg gaat met een lepel of met zijn handje, dat zijn dingen die me veel meer waard zijn dan een extra uurtje slaap. Ik heb meer nood aan een sociaal leven, aan kunnen vertellen wat er op mijn lever ligt, aan het uitwisselen van de laatste nieuwtjes, aan lachen (of af en toe eens een traantje laten) met mensen die me dierbaar zijn…

En dus: “Note to myself!”: Niet meer op de klok kijken, noch ’s avonds als het leuk is, noch net voor ik ga slapen. Het verstandelijke stuk mag ik af en toe negeren! Wedden dat mijn selectieve geheugen de 'af en toe' eruit filtert?

1 opmerking:

  1. Ik kan dat alleen maar toejuichen.
    Bestaat er ook een remedie tegen blogs lezen terwijl je zou moeten werken? x

    BeantwoordenVerwijderen