donderdag 3 maart 2011

Wie wil mij leren rijden?

Ik ben doorgaans redelijk kalm in het verkeer. Ik probeer me niet op te jagen, vermits dat doorgaans weinig zinvol is, al heeft die logica wel eens de neiging achterwege te blijven... Ik ben tot op heden voornamelijk een fietser in het verkeer (op één uitzondering na, maar was dat bezwaarlijk 'in het verkeer' te noemen). Toen ik net van het station naar huis fietste was mijn kalmte even helemaal verdwenen en kon ik me plots levendig voorstellen waarom sommige mensen ertoe komen hun middelvinger op te steken. Niet dat ik het goedkeur, maar ik begreep het eventjes iets beter...

Meneer en mevrouw de automobilist, mag ik u vragen om af en toe rekening te houden met de fietser? U heeft ongetwijfeld eveneens ergernissen als het op fietsers aankomt en die zijn ongetwijfeld even terecht, maar ik wil u toch even (op een vriendelijke manier!) terechtwijzen. Een fietser heeft niet zo heel veel plaats nodig om te passeren, dat klopt, maar wel meer dan u schijnt te denken. En in Antwerpen zijn er veel smalle straatjes, ook dat geef ik grif toe, maar zelfs daar is er plaats voor fietsers én auto's. Of beter, zou die er kunnen zijn...

Daarnet was het weer zover: geen mogelijkheid om te passeren. Ik doe al geen moeite meer, ik kijk zelfs niet meer kwaad, ik fiets simpelweg even op het voetpad (heel breed en er wandelt nooit iemand) en op het einde van dat voetpad rijd ik dan weer de straat op (nadat ik gekeken heb of de auto achter mij me gezien heeft én nog ver genoeg is), waarop die kerel plots plankgas geeft, voor mij komt rijden en toetert. Hij draait voor mij af (ik moest ook afdraaien) en zijn vriendin zat kwaad naar mij te kijken alsof ik net iets zeer illegaals gedaan had. Ik ontplofte bijna...
En een auto heeft een claxon, dus die kan laten weten dat hem of haar iets niet zint. Als ik met mijn bel tingel, heeft dat betrekkelijk weinig effect... Wat zou ik graag zo'n vrachtwagenclaxon op mijn fiets hebben! Ze zouden nogal verschieten... Wacht maar tot ik ooit automobilist ben... En dan kom ik naadloos tot een vraag aan u: wie wil mij leren rijden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten