dinsdag 22 maart 2011

Kritiek spuien voor 65€

Vandaag heb ik meegedaan aan een marktonderzoek. Na een dag werken werd ik om half acht ergens op 'het Zuid' verwacht om het te gaan hebben over watersportvakanties en meer bepaald vakanties op een zeilboot. Er zijn ergere dingen...
Mooi op tijd (want dat ben ik bijna altijd) belde ik aan. Ik had eigenlijk een groter gebouw verwacht of iets meer een 'bedrijf' en iets minder een simpel rijhuis. Mijn argwanende kant (die kant die destijds psychologische tests moest ondergaan waarin je nooit helemaal zeker was wat er nu eigenlijk getest werd) verwachte zich min of meer aan iets louche... Naar de tweede verdieping en daar aangekomen, moest ik nog even wachten in de wachtkamer, waar al twee andere mensen aan de praat waren geraakt. Het is te zeggen, een vrouw taterde er op los en liet duidelijk merken dat ze niet aan haar proefstuk toe was én dat ze niet bepaald het zwijgzame type was. De man knikte af en toe. Ze probeerde mij dus ook meteen mee in 'het gesprek' te betrekken, maar ik besloot de boot nog even af te houden... Toen ik zat te wachten verwachtte ik min of meer een verborgen camera of rook die onder de deur zou komen om te kijken hoe we zouden reageren, maar er gebeurde betrekkelijk weinig. Jammer!

Vier mensen later konden we eraan beginnen. En toen we in het juiste lokaal aankwamen, bleek het toch nog iets 'spannends' te worden, want ik zag meteen een camera en zo'n spiegelmuur waardoor mensen onzichtbaar mee kunnen volgen. Ik was dus op mijn hoede en mijn fantasie sloeg meteen weer op hol. Wie zou er allemaal achter dat glas kunnen staan? Een gangster die ons zou gijzelen? De politie die een verdachte zocht in ons groepje? Een professor in de psychologie? Kadhafi? De man van mijn dromen?  Geweldig toch als je van een simpel marketinggesprek een spannend iets kan maken, niet?

Ons kliekje was werkelijk een heel gevarieerd groepje. Naast mij zat het prototype 'bompa' die eigenlijk nog niet wil toegeven dat hij tot die categorie behoort, aan de andere kant de huisvrouw die al 20 jaar dezelfde vakantie doet, een stoel verder de twintiger die net een zwaar vrijgezellenweekend achter de rug heeft waar hij zich niet al te veel van herinnert, vervolgens de veertiger met kinderen die over alles haar zegje wil doen, dan de zwijgzame vader die eigenlijk stiekem ook nog graag mee op vrijgezellenweekend was gegaan en tot slot de verfente zeiler aan wie het toerisme-aspect eigenlijk niet besteed is, maar de wind en hoge golven des te meer. En om deze kleurrijke bende te vervolledigen zat ik er nog bij! Geen idee hoe de anderen mij omschreven zouden hebben, al ben ik er eigenlijk wel benieuwd naar...
Ik heb trouwens opnieuw een mogelijke job voor mezelf gevonden... De gemaakte reclamecampagnes die wij van commentaar dienden te voorzien, waren ronduit slecht. En dan bedoel ik ook echt rotslecht. Dat heb ik hen dan ook onomwonden gezegd en ik heb er nog eens 65€ voor gekregen ook! Maar geef toe, 't is een pak goedkoper dan een mislukte reclamecampagne... Als ik nog eens iemand van (opbouwende) kritiek moet voorzien, u weet mij te vinden! Enne... special price for you!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten