zondag 9 december 2012

Kwak, kwaak!

Ik ben 'nen bleiter'. En dat is iets waar we niet over hoeven discussiëren lijkt mij. En toch verschiet zelfs ik af en toe van mezelf. Want dit eerste zinnetje is niet eens bedoeld als in 'ik ben vaak verdrietig en dan ween ik of ik ben rap ontroerd' ofzo, maar meer als in 'ik word extreem makkelijk geraakt, ontroerd, zelfs door hele kleine dagdagelijkse dingen'. En als ik 'hele kleine dingen' zeg, dan bedoel ik ook écht hele kleine dingen. Want het spreekt voor zich dat Fil die een nieuwe plakker krijgt op z'n neus om de sonde op z'n plaats te houden en daar zo verdrietig van wordt, mij raakt. En dan probeer ik met alles wat ik in me heb hem te troosten. Wanneer dat dan ook lukt, kan dat me enorm ontroeren. Maar een kind van vijf dat op diezelfde ziekenhuisgang rondwandelt met een 'sonde op wieltjes' en vrolijk vraagt waarom ik door de gang dans (dat helpt bij Fil, maakt hem rustig), kan me dan echt doen stilvallen.

Ik weet niet of je dergelijke beelden of gevoelens in woorden kan vatten. Want het gaat over iets dat zo subtiel en klein is en vooral zo specifiek voor dat moment, voor jou, voor dat gevoel... Helemaal met alles wat je bent ergens zijn. Hier en nu.

Op zo'n dagen loop ik gewoon gelukkig rond en dan kan het minste mij tranen of een krop in de keel bezorgen. Op een heel positieve manier dan. Alleen al de mevrouw in de Colruyt die mij een fijn weekend wenst of de buschauffeur die voor me stopt aan het voetpad en de auto naast hem aanmaant dat ook te doen. De zon die op mijn gezicht schijnt en de eenden die voor mij uit waggelen over het laatste hoopje sneeuw, luid kwakend en steeds met z'n tweetjes op stap. De vrouw die haar handschoenen laat vallen en daarmee onbewust een hele ketting mensen in gang zet die allemaal proberen haar aandacht te trekken en de handschoenen terug te bezorgen, inclusief ikzelf.
En dan wandel ik met een brede lach verder en wie dan goed kijkt ziet stiekem een traan in mijn ooghoek blinken. Een gelukstraan. Zomaar... Omdat we met z'n allen iemands handschoenen gered hebben.

2 opmerkingen: