maandag 2 juli 2012

Droomprins.be

Ik ben nieuwsgierig en heb doorheen de tijd geleerd dat je niet altijd kan/mag oordelen over iets voor je het kent of geprobeerd hebt. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen... Ik hoef niet alles geprobeerd hebben. Dan denk ik aan levende insecten eten, het EK voetbal volgen of aan op reis gaan naar Lloret de Mar ofzo. Er zijn dingen waarvan ik op voorhand weet dat ik er nooit een fan van zal worden. Datingsites leek mij ook zo iets. Hoe zou ik nu ooit de man van mijn dromen tegen kunnen komen op zo'n datingsite? De man van mijn dromen zit namelijk onmogelijk op zo'n site. Die is op reis en trekt rond ergens ver weg in een oerwoud of die steelt de show op een feestje met vrienden in zijn eigen coole appartement in de stad... Mijn droomprins die heeft zo'n site niet nodig!

Datingsites hebben voor mij steeds een negatieve bijklank gehad en die waren voor wanhopige mensen. Een mopje van iemand (ik weet nog steeds niet van wie) heeft dat gevoel enkel versterkt. Enkele jaren geleden schreef iemand mij (hij of zij koppelde er mijn emailadres aan) in op 'chatbabe.be'. Plots kreeg ik allerlei wansmakelijke voorstellen via mail en ik kreeg het profiel niet geannuleerd. Het gevolg was dus dat ik helemaal een hekel kreeg aan zo'n sites, al gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat de gemiddelde datingsite toch nog net iets anders is dan 'chatbabe.be'...

Maar goed, ondanks de negatieve bijklank en ervaringen won mijn nieuwsgierigheid het van mijn afkeer. Ik ging op zoek naar welke datingsites er bestonden en besloot me in te schrijven op enkele daarvan vermits ik geen idee had welke nu een goede was en welke niet. Een vergelijkende studie dus als het ware! Ik leerde al snel dat er niet alleen veel sites zijn, maar dat het ook belachelijk veel kost om lid te worden. Mijn gezonde verstand won het hier dan weer van mijn nieuwsgierigheid. Gelukkig kan je je wel steeds gratis inschrijven om zo een beeld te krijgen van hoe het werkt. En dat heb ik dus gedaan.

Enkele inschrijvingen en dagen verder kan ik u het volgende melden:
Af en toe blijven de de vragen en vragenlijsten komen en soms zijn die echt stompzinnig. 'Slaap je met het raam open of dicht?' Voor enige nuancering is er geen plaats en eerlijk... dat zou nu eens echt geen breekpunt zijn! Op één site was ik na een uur eindelijk door de 'basisvragenlijst' en ik wilde dus wel eens op zoek gaan naar een eventuele 'match'. Ik was eraan voor de moeite, want toen ik op iemands profiel wilde klikken kreeg ik de boodschap: "Je hebt nog maar 50% van je profiel ingevuld. Voor wat hoort wat! Vul eerst de volgende vragen in en dan kan je verder zoeken." Toen ben ik toch even afgehaakt. Dan maar starten met de vergelijkende studie!
Op de tweede site kon ik na ook weer een (gelukkig beperktere) testbatterij al wat profielen bekijken. Dat was verschieten! Mijn 'matching men' hadden profielen vol schrijffouten of foto's van zichzelf met hun ex of hun kat, sommige mannen konden mijn vader zijn! Not my cup of tea...
Nummer drie dan maar! Daar kreeg ik zoveel reacties dat ik van schrik het ding meteen weer dicht heb geklikt. Niet bij te houden... Soms schattige reacties, soms vol spelfouten, soms ellelange berichten over zichzelf of over een vorige relatie. Soms zo overdreven romantisch dat ik er misselijk van werd. Om moedeloos van te worden!

Toch spelen ze het wel slim. Ze laten je een glimp van iemand opvangen of zeggen dat je een persoonlijk bericht hebt, maar dat krijg je pas te lezen als je lid wordt. Betalen dus! En dan spreken we over bv. 50€ per maand als je wil beginnen met drie maanden. En net zoals een lijnabonnement wordt het goedkoper als je inschrijft voor een langere periode. Eigenlijk wel straf... Verdienen op de kap van net die mensen die sowieso al met meer kosten zitten omdat ze alleen zijn! Je zou er subsidies voor moeten kunnen aanvragen...

In ieder geval, ik ben er nog niet voor gewonnen, maar mijn nieuwsgierigheid heeft 't af en toe toch zwaar. Want wat als het waar is wat ze zeggen? Wat als mijn droomprins toch, net als ik, af en toe ergens achter zijn computer op zoek is naar mij?


2 opmerkingen:

  1. ik zie het wel zitten om zo'n projectje in te dienen! :)(nu idd nog een subsidiepot vinden :) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een vakantie in Lloret Del Mar zie je niet zitten, maar op je 15de naar Salou gaan toch wel?! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen